Apr. 14, 2021

Belgische spelers Nomige, Fagron en 4Gold verenigen zich voor de Dag van het DNA

Op 25 april 2021 is het wereldwijd de Dag van het DNA. Om die dag op gepaste manier in de kijker te zetten, verenigen Nomige, Fagron en 4Gold zich, ieder een bekende Belgische speler op vlak van innovatieve DNA-testen en gepersonaliseerde productontwikkelingen. De ene DNA-doorbraak volgt de andere razendsnel op en daardoor rijzen er kritische vragen. Als belangrijke spelers in dit veld willen Nomige, Fagron en 4Gold zich als experts naar voor schuiven met als doel deze vragen te beantwoorden. Ze streven ernaar om mensen meer inzicht te geven in hun DNA, op vlak van huid- en haarverzorging, algemene gezondheid, voeding en sport. Samen schrijven ze richtlijnen uit waar op te letten bij het afnemen van een DNA-test.

DNA is de kern van het bestaan en de genetische resultaten veranderen niet gedurende de levensloop van een persoon. Een DNA-test is dan ook een ‘once in a lifetime’-test. Het DNA bevat alle informatie over hoe iemand eruitziet en hoe een lichaam functioneert. Bovendien geeft het aan welke gezondheidsrisico’s u loopt. Op basis van de resultaten van een DNA-test kan u “uw DNA wel sturen”, door uw omgeving en levensstijl aan te passen. Hoe meer informatie u te weten komt over uzelf, hoe gerichter de keuzes naar een preventieve en gezondere levensstijl.

Er zijn echter ook kritische vragen over DNA-testen. Als belangrijke Belgische spelers in dit domein willen Nomige, Fagron en 4Gold zich als experts naar voor schuiven met als doel duidelijkheid te brengen. Iedere speler doet hierbij beroep op zijn expertise en op de vele jaren wetenschappelijk onderzoek die eraan voorafgingen.

Nomige, Fagron en 4Gold bieden een antwoord op uw vragen

We sommen voor u enkele belangrijke zaken op waar u op kan letten bij de aankoop van een DNA-test:

1. Privacy

Uit bronnen blijkt dat niet alle aanbieders van DNA-testen even zorgvuldig omgaan met de privacygegevens van hun klanten*. Voor sommige bedrijven zit het verdienmodel zelfs in het vergaren van gegevens. Delen van DNA-gegevens mag echter nooit zonder de expliciete toestemming van de patiënt. Hier moet u op letten bij het lezen van het privacybeleid of de algemene voorwaarden:

• Het privacybeleid moet steeds voorgelegd worden of op de website raadpleegbaar zijn. Het moet duidelijk en transparant zijn. Verstaanbaar voor leken. Als u er niets van begrijpt, tekent u beter niet.
  • Zorg dat u begrijpt wat er precies allemaal onderzocht wordt en waarom.
  • Achterhaal of uw DNA na analyse vernietigd wordt of door het bedrijf bijgehouden wordt. Idealiter wordt het staal vernietigd nadat ze hun doel gediend hebben.
  • Indien niet duidelijk, vraag hoe er met uw data wordt omgegaan en wat er achteraf mee gebeurt.

Nomige, Fagron en 4Gold gaan uiterst zorgvuldig en transparant te werk.

2. Interpretatie van data door professionals

Een goede omkadering en professioneel advies is hoogstnoodzakelijk voor de interpretatie van de resultaten. Zorg dat u terecht kan met al uw vragen bij het bedrijf of dat zij samenwerken met professionals die u verder kunnen ondersteunen.

3. De ene test is de andere niet

Afhankelijk van wat u wil bereiken, vindt u vaak verschillende DNA-testen met een – op het eerste zicht – gelijkaardig doel en uitkomst. Het is belangrijk te begrijpen hoeveel en welke SNP’s onderzocht worden en waarom. Elk onderdeel van het DNA dat in de test onderzocht wordt (= SNP, Single Nucleotide Polymorfisme), moet onderbouwd zijn door wetenschappelijke studies.

Raadpleeg daarom de bronnen van de wetenschappelijke studies die gebruikt werden bij deze conclusie. Hoe gedetailleerd werd de informatie uit de studie toegepast? Als leek is dit heel moeilijk te achterhalen, maar u kan met deze vragen steeds terecht bij het bedrijf zelf of bij de professionals die de test aanbieden. DNA-testen vereisen ten slotte een combinatie met een leefstijlonderzoek om een volledig inzicht te krijgen in de werking van het lichaam.

In de praktijk wordt de relevantie van DNA-testen bevestigd door o.a. health care futurist prof. dr. Koen Kas, sportartsen dr. Kristof Sas en dr. Dag Van Elslande, diëtisten Tanja Callewaert en Hella Van Laer, voedings- en lifestylecoaches Isabelle Delft en Els Cornelis van Revive Coaching en trichologen dr. Veronique Meuleman, dr. Barry Dekeyser en dr. Nancy Anthone.

*Bron: https://nieuws.kuleuven.be/nl/campuskrant/1617/07/online-dna-tests-verre-van-onschuldig

Over Nomige, Fagron en 4Gold

Nomige, Fagron en 4Gold zijn pioniers op vlak van genetische testen. Elk van hen spitst zich binnen hun vakgebied toe op specifieke genen in het DNA, in combinatie met de belangrijkste levensstijlfactoren op dit vlak. Het is hun doel om de consument meer inzicht te geven in zijn DNA. Zo is men eigen baas over zijn DNA-informatie om er – mits de juiste begeleiding en bijkomend advies – daarna zelf praktisch mee aan de slag te gaan.

Nomige. De eerste Belgische huidverzorging op maat, opgericht door dr. Barbara Geusens. Nomige onderzoekt genetische invloeden op basis van 3 belangrijke huideigenschappen: afbraak van collageen, bescherming van anti-oxidanten en hydradatie van de huid. Zo wordt een totaalpakket van 4 producten ontwikkeld, volledig gepersonaliseerd. De werking van Nomige werd in 2020 klinisch bewezen door een gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek via een ‘split-face’ studie. nomige.com

Fagron. Wereldwijd marktleider in farmaceutische grondstoffen en innovaties in curatieve maar ook preventieve gezondheidszorg. Fagron wil samen met u streven naar de toekomst van gepersonaliseerde medicatie. Met Fagron TrichoTest™ ondersteunt Fagron dermatologen en trichologen om de meest doeltreffende behandeling bij haaruitval voor te stellen. Fagron NutriGen™ is een test voor gepersonaliseerd voedings- en levensstijladvies die gezondheidsprofessionals kunnen inzetten in hun dagdagelijkse praktijk ter preventie van verscheidene gezondheidsrisico’s. fagron.com

4Gold. Het eerste sportvoedingsbedrijf wereldwijd dat epigenetica en de wetenschap van nutrigenetica en nutrigenomica integreerden in hun business propositie en productontwikkeling. Opgericht door Brent Luyckx, Mathieu Van Der Poel en Axel Roelants. Als motorcrosser, huidig en voormalig wielrenner, weten ze alles over het belang van hoogwaardige voedingssupplementen. De 4Gold DNA-test biedt je alle essentiële inzichten om je sportprestaties te optimaliseren en je de weg te wijzen naar een fittere en gezondere versie van jezelf. 4gold.eu

Volg de hashtag #MyNomige en blijf zo op de hoogte over de laatste skin tips en nieuws.